Tips & Tricks


Hoe start je een succesvolle actie?

Personaliseer je actiepagina

Vertel je persoonlijke verhaal: waarom zet jij je in voor het Jeugdsportfonds en waarom vind jij het belangrijk dat mensen via jou een donatie doen aan het Jeugdsportfonds. 



Voeg foto’s en filmpjes toe


Maak je actiepagina zo aantrekkelijk mogelijk. Met een foto of filmpje zeg je meer dan met 1000 woorden. En het geeft je actiepagina een persoonlijk tintje.



Vertel iedereen over je actiepagina

Vraag eerst je familie en vrienden persoonlijk om een donatie te doen. Dan staan er al een aantal donaties op je actiepagina op het moment dat jij andere mensen via de mail uitnodigt. Ook kijken donateurs vaak naar de hoogte van andere donaties. Fijn dus als je begint met een paar donaties!



Personaliseer je e-mail

Zorg dat je tekst past bij de mensen die je mailt - collega’s spreek je misschien toch anders aan dan bijvoorbeeld je vrienden. Voor het versturen van deze mail kun je de website of je eigen mailprogramma gebruiken. Vergeet niet een link naar je actiepagina mee te sturen! Vraag al je vrienden en familie de link door te sturen.



Maak reclame

Zorg voor publiciteit rond je actiepagina. Denk aan posters die je op kunt hangen flyers die je uit kunt delen.

Benader lokale media


Stuur een bericht (per mail) met informatie over je actie naar een lokale krant of de lokale radio. Zo bereik je een nieuw publiek en nieuwe donateurs. 



Plaats een link in al je uitgaande mails


Voeg standaard een link naar je actiepagina toe in alle mails die je uitstuurt. Dit zorgt voor meer bezoekers en mogelijk meer donateurs.



Houd je actiepagina actueel

Kijk regelmatig op je eigen actiepagina, zorg dat de pagina up-to-date is en reageer op ingezonden ‘post’. Informeer je volgers hoe de actie verloopt en wat je volgende stappen zijn. Als bezoekers en fans zien dat jij enthousiast bent, worden ze zelf ook enthousiast.  



Stuur een herinneringsmail

Meestal heb je meer dan één mailtje nodig om mensen over te halen om jouw actie te ondersteunen. Blijf dus volhouden! En heel belangrijk: bedank iedereen persoonlijk die jou steunt met een donatie. 



Streefbedrag gehaald? 


Het is geen probleem als je meer geld ophaalt dan dat je vooraf hebt opgegeven (streefbedrag). Alleen maar mooi dat je actie zo succesvol was.

Einde actieperiode

20% van de donaties komt vaak nog binnen nadat de actie is volbracht. Kies een einddatum bijvoorbeeld een week nadat jij je actie hebt volbracht.